Camping Californie Plage
I år besluttede vi igen at køre til Frankrig, da vi synes, at det er et dejligt ferieland. Vi var i syv sind med hensyn til hvilken plads vi skulle vælge.
Til sidst besluttede vi os for Californie Plage, som ligger ved Vias i Sydfrankrig.
Forskellige omstændigheder gjorde, at vi skulle have vores hund med. Vi har altid regnet med, at det var for besværligt, men det gik over al forventning, så nu skal den med for eftertiden.
På vej hjem stoppede vi på Camping Hindenburgbrügge i Bingen. Da vi gerne ville se lidt af Rhin-romantikken.
Vias

Loreleyloreley2

Her står vi under palmerne på strandpromenaden i Vias Plage, som er en skøn lille by, hvor der er et marked med lokale produkter. Bl.a. brød, pølser, snegle og fiskeretter.Her står vi under den store skulptur af  Loreley. Feen, der fortrylller
sømændene på Rhinen, så de sejler ind i skæret og forliser.
Bad GandersheimHundebad
Det sædvanlige stop i Bad Gandersheim.I Bad Gandersheim er der et hundebad. Vi prøvede, men kun for sjov. Der var 33 grader, da vi var der, så det var den første prøve på om hunden kun-klare mosten. Det gik fint.
on the road againfremme
Nu kalder atter de lange veje. Her ved Kassel.Så er vi fremme. Vi stoppede som sædvanlig ved Lons le Saunier, men det var
nogle andre, der bestyrede pladsen, hvilket betød, at der ikke blev gjort rent.
Der lå en lort på gulvet, da vi var der. Den lå der endnu, da Mona og Svend
kom der tre dage efter.
Pladsen
Camping Californie Plage er en udmærket plads, men der var ikke en rigtig strand. Det blev vi lidt skuffede over, da det ikke fremgik af deres
hjemmeside og de brochurer, som de sendte til os. Men på grund af hunden, blev vi glad for de små vige, der var mellem de store høfter. Desuden var der et stort badeland, som gjorde lykke hos børnene.

afslapningBadeland
Hunden lå i skyggen af stenene, og som I kan se slappede den af og nød det.På den modsatte side af vejen lå nabopladsen, "Cap Solei", som havde samme ejer. Derfor kunne vi bruge badelandet gratis. Det vakte lykke. Især ved Mona og Svends børnebørn, som var på langtur for første gang.
God pladsFlotte blomster
Standpladserne er store, så vi fik hurtigt indrettet os, så der både var sol og skyggge. Det er dejligt, når der er god plads både til campingvogn, bil og møbler.Der var mange flotte blomster på pladsen, så dem fik jeg taget mange billeder af. Her er det mor og baby ved en af de mange blomsterstande.
FigentræFingenplukning
Lækre fignerVi gik en aftentur og bemærkede, at der var figentræer. De folk, der boede på pladsen, så vores interesse, og sprang straks op og plukkkede figner med en speciel stang. Det smagte virkeligt lækkert. Det var første gang, vi smagte ferske figner. Især det brune helt inde i fignen smagte godt. Det hvide var ikke så sødt.
Området
Landskabet omkring pladsen er ikke det mest interessante. Mest enge, kolonihaver i forfald og lidt vinmarker. Sidste år, da vi var ved Port Grimaud,
var det en fryd for øjet, at se på bjergene fra pladsen og stranden. Det savnede vi i år. Men de små byer  i området var hyggelige nok.
viasmarkedvias
Der var marked i byen Vias hver onsdag og lørdag. Her er vi på vej til markedet. Kirken kan se i baggrunden.Når der er marked, må jeg væbne mig med tålmodighed, da pigerne skal have endevendt hvert et stykke stof, de får øje på.
udenfor kirkeninden i kirken
Da jeg blev træt i benene af at gå på markedet, fandt jeg ro ogskygge ved kirken. Her er en mindesten for byens helte, som faldt i første verdenskrig.Vi går ind og ser de fleste kirker, som vi kommer forbi på voresferier. Dette billede er fra kirken i Vias. Den var smuk og enkeltudsmykket.
posthus viasVias by
Her er et par billeder mere fra Vias.
Slangen

slangen1slangen2
Vi har efterhånden rejst i mange år, men først sidste år oplevede vi at se en slange. Den var meget levende. Derfor fik vi ikke et nærbillede. Det er en øglesnog også kaldet "Kongen af Provence" og på engelsk: "Montpellier snake." Den er kun lidt giftig.I år igen så vi en slange. Den var meget død. Sikkert kørt over. Det var i det område, hvor vi luftede hund hver morgen. Vi var lidt mere på vagt resten af tiden, men vi så heldigvis ikke flere slanger.

Agde og Cap-d'Agde
Da vi var i området i 2005, blev vi nødt til at køre hjem i utide. Vi var i Cap-d'Agde i det store badeland, da der blev ringet til os. Vi var enige om, at vi gerne ville dertil igen. Så vi lavede en udflugt dertil med Mona og Svend.
Cap-d'Agdelystbade
Her er vi ankommet til Cap-d'Agde. Der er en lille strand. Vi havde ikke badetøj med Så vi kom ikke ud at bade, selvom det så fristende ud.Hele området er en stor lystbådehavn, der minder lidt om Port Grimaud. Der var dog ikke så store både, som der var i Port Grimaud. Men stedet bliver også kaldt for fattigmandsrivieraen. Vi synes dog, at det er et dejligt sted.
Efter at have været ved Capbyen, kørte vi til Agde. Vi kom tilfældigvis på markedsdagen, hvilket pigerne var meget glade for.

Marked igenRue d'amour
Her kommer vi lige ind i centrum af markedet. Vi købte nogle duge med lokale
farver og figurer. F.eks. oliven, hvede og vin. Så vil vi bruge dem til vinter, når vi skal hygge os og drømme os til sydens sol og varme.
Her er vi på handelsgaden, som hedder Rue d'amour. "Kærlighedsvejen". Det erfaktisk en rigtig hyggelig gade, hvor der var mange specialbutikker. Da vi skulle handle, var vi så heldige, at der var en svensker i butikken, der talte flydende
fransk. Hun havde boet i området i 30 år. Hun hjalp med at få vaskeanvisninger
på vores varer.
TorvetFrihed
Her går vi på torvet bag markedet.En frihedsstatue over markedsboderne.
Den store bro i Millau
På vej til broenBroen
Jeg er meget glad for at se kanalerne  "Discovery" og "National Geographic". Derfor har jeg selvfølgelig set programmer om store bygningsværker. Blandt de gode udsendelser var der en om bygningen af den store bro ved Millau. Da vi nu var rimeligt tæt på broen, overtalte jeg familien til en bro-udflugt.De sagde bagefter, at det havde været en god og spændende oplevelse. Familien var nem at overtale, da der efter en nat med tordenvejr stadig var lidt overskyet og fugtigt på campingpladsen. Vi lavede madpakker og tog af sted. På vejen dertil, kom vi igennem meget flotte landskaber med imponerende røde bjerge. Vi kørte ind i uvejr med lyn og torden, det gjorde bare turen mere spændende.
SpisetidPlakat
I Frankrig, er rastepladserne altid flotte og velholdte. Rastepladsen ved broen er ingen undtagelse. Her indtager vi vores frokost. Bagest i billedet kan man se de bygninger, hvor der er udstilling om broen og dens tilblivelse. Her er et uddrag af en plakat, hvor man kan se, at broen er højere end Eiffeltårnet.
KaninørerFar og Mette
Der er en utrolig smuk udsigt over området. Vi ville gerne have været nede i dalen og se mere, men vi kunne se, at der var et uvejr på vej, så vi måtte slukørede køre hjem til campingpladsen. Bemærk den lille frække Malene, der laver kaninører på sin gamle mor. Her står vi ved udsigtpunktet ved broen. Bemærk, at der er et uvejr på vej. Vi kørte igennem flere uvejr på både ud- og hjemvejen. Turen var kun ca. 100 km hver vej, men der var uro i luften, så vejret var omskifteligt. Da vi kom "hjem" var der strandvejr.
Over broenuvejr
Broen er bygget så man får en fornemmelse af at flyve over kløften. Så her er vi ved at lette.Et af de omtalte uvejr, og jeg skal love for, at himmel og hav stod i et. Regn, storm, lyn og torden.
Mette og VickySå flyver vi
Landskabet var smukt. Det mindede lidt om Toscana.Her flyver vi over broen.